Ontdek je kansen
05 november 2025

Ontwikkeling economische conjunctuur 2025-3

Author

Richard Leloux

3 minuten

Werkgevers en werknemers zijn gestart met de onderhandelingen voor een nieuwe cao, grafische bedrijven maken zich op voor een eindsprint om het jaar succesvol af te sluiten. Het zijn dynamische tijden in de grafimedia. Hoe staat de branche er economisch voor?  Dit zijn de belangrijkste inzichten uit de economische kwartaalrapportage van het A&O Fonds Grafimediabranche! 

> Bekijk de visuele samenvatting
> Lees het volledige rapport

Economisch vertrouwen

De meeste grafische ondernemers ervaren het economisch klimaat als stabiel en verwachten dat dat zo blijft. Maar het sentiment verslechtert wel iets: het aantal bedrijven dat verwacht dat het de komende tijd minder zal gaan met de economie neemt licht toe. De stemming is dus voorzichtig. 

Orderpositie is stabiel

Gemiddeld hebben grafische bedrijven voor zo’n 2,2 maanden werk in de pijplijn zitten. De orderpositie is daarmee stabiel. De waarde van de totale orderontvangst nam in de eerste helft van dit jaar toe en ondernemers verwachten dat deze stijging doorzet. 

Overcapaciteit neemt toe

In de markt zit nog aardig wat groeiruimte. De bezettingsgraad in de branche daalde verder, naar 69%. Persen en printers staan dus vaker stil, al lijken de meeste ondernemers zich daar geen zorgen over te maken. De meerderheid beschouwt het als een normale situatie.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Omzetten op peil

Grafische bedrijven hebben al met al een behoorlijk eerste half jaar achter de rug. Ongeveer de helft van de bedrijven noteerde een stabiele omzet. Drie kwart van de ondernemers verwacht dat de omzet ook in de komende periode op peil blijft, maar er zijn ook wel wat zorgen. Zo voorziet één op de vijf bedrijven een daling van de omzet.

Herstel van winst

De winstgevendheid in de grafimediabranche stond eerder dit jaar nog onder druk, maar op dat vlak vindt er herstel plaats. In het tweede kwartaal groeide het aantal bedrijven dat de winstgevendheid zag verbeteren. Ook de prognoses van ondernemers wijzen op een verdere stabilisering van de winstgevendheid binnen de branche

Vraag blijft bottleneck

Hoog op het wensenlijstje van grafisch ondernemers? Dat zijn meer orders. Een vraagtekort is nog altijd de meest genoemde belemmering in de branche. Andere belangrijke bottlenecks zijn het vinden van medewerkers en financiële beperkingen. 

Lees de volledige kwartaalrapportage

De kwartaalrapportage (lees het volledige onderzoek) is een initiatief van A&O Fonds Grafimediabranche. Voor het onderzoek zijn ondernemers uit de grafimediabranche door het CBS bevraagd over hun ervaringen en verwachtingen. De uitkomsten zijn representatief voor de branche. Panteia verzorgde de analyse en rapportage. 

Afscheid van onderzoeker Jos Teunen

Het onderzoeksbureau neemt het stokje over van Jos Teunen, die binnenkort met pensioen gaat. Teunen stelde dertig jaar lang rapportages op voor het A&O Fonds Grafimediabranche. “We zijn Jos ontzettend dankbaar voor zijn waardevolle bijdrage aan de branche”, zegt Richard Leloux, directeur van A&O Fonds Grafimediabranche. “De onderzoeken die hij uitvoerde speelden een belangrijke rol in bijvoorbeeld het verkrijgen van subsidies en het opstellen van beleid. We gaan zijn kennis en betrokkenheid bij de branche missen, in de wetenschap dat we met Panteia gelukkig een waardige opvolger hebben gevonden.”

Motor van de branche

Het A&O Fonds Grafimediabranche werkt elke dag voor de ruim 1.000 werkgevers en 20.000 medewerkers in de grafimediabranche. We jagen de instroom in de branche aan, stimuleren ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid en helpen medewerkers van werk-naar-werk bij reorganisaties of faillissementen. We financieren of subsidiëren deze activiteiten en halen hiervoor namens de branche nationale en Europese subsidies binnen.

Terug naar overzicht